Min vision som pedagog är att skapa en inbjudande pedagogisk
lärmiljö som utmanar barnens kreativitet. När jag arbetar fram nya miljöer och material försöker jag alltid tänka att jag som pedagog också ska känna känslan av att "wow där vill jag vara" eller "wow vilket spännande och roligt material". En annan betydande del är att göra saker helhjärtat. Jag tror att om man brinner för något och utför projekt helhjärtat så reflekteras detta genom både vårt förhållningssätt och hur det färdiga reslutatet blir.
Det är viktigt att låta barnen vara med i processen, att skapa
utifrån deras egna idéer och tankar. Barnen ska få möjlighet att undersöka och upptäcka både på
egen hand och i ”möten” tillsammans med andra barn och pedagoger. Jag tror på
en föränderlig och levande lärmiljö på förskolan som väcker tankar, nyfikenhet
och utmaning hos barnen. Att barnen ska få känna glädje och känslan av att lyckas
och utvecklas är också viktigt enligt mig. Detta skapar själförtroende hos
barnen och ett inflytande över sitt eget lärande vilket är en betydande faktor
i barnets identitetsutveckling. Detta kan också hjälpa barnen att bli rustade
inför framtidens samhälle och hjälpa dem att bli handlingskraftiga individer.
Den pedagogiska
lärmiljön och pedagogens
förhållningssätt är enligt mig två av de viktigaste byggstenarna i
förskolans verksamhet. Det är också oerhört viktigt att ha en kontinuerlig
reflektion kring dessa två delar för att kunna utveckla verksamheten. Jag kommer att beröra vikten av dessa två byggstenar och reflektion över verksamheten mer ingående i ett annat inlägg
Att skapa en pedagogisk lärmiljö som inbjuder till..
”Att skapa, växa,
mötas och glädjas tillsammans”
är det centrala i min vision som förskolelärare.