Hej :) Här är en ny övning på vår avdelning där barnen får öva på finmotorik och färg. Vi klädde in fyra toarullar i grundfärgerna. Sen behövs olika material i samma färger som toarullarna. Jag valde kapsyler, mindre bitar av piprensare, lego och sorteringsnallar. Vi har även två olika storlekar på "pincetterna".
måndag 27 januari 2014
onsdag 22 januari 2014
Blixten Mcqueen
Säg hej till vårt senaste projekt tillsammans med barnen :) Blixten Mcqueen! En väldigt populär figur hos barnen:) Vi har använt oss av en wellpapplåda, färg, lim och dekalerna har vi hittat på nätet.. skrivit ut och laminerat. Däcken är papperstallrikar som vi målat svarta och satt bilder av ett däck på. Det finns mycket skoj man kan göra med en wellpapplåda:)
Nästa steg enligt barnen är att göra en ratt, en gaspedal, tak och regndroppar i taket som kan regna ner på bilen. Vi få se vart detta projekt bär av och utvecklas:) Spännande!
torsdag 16 januari 2014
Knyta sko
I veckan gjorde jag en ny kul aktivitet till barnen där de kan få "prova knyta en sko". En kul grej för barnen att sitta och prova sig fram.. men bara om man vill såklart:) Det enda som behövs är en bit wellpapp, snöre och en penna att måla skon med och göra hål med.
onsdag 8 januari 2014
Garageboll
Här är en ny rolig aktivitet som vi skapat till barnen. Man ska från avstånd rulla de färgade bollarna in i sitt egna "garage". Själva namnet gargeboll kom ett barn på själv vilket vi andra tyckte passade utmärkt:) Vi valde att inrikta oss på grundfärgerna. Tanken är att vi sedan ska vidareutveckla aktiviteten genom att skapa garage i olika storlekar och även använda bollar i olika storlekar.
Tänk att man kan ha så kul med en wellpappkartong och flörtkulor:) Det är roligt när man kan skapa och använda sig av återanvändningsmaterial i verksamheten!
Tänk att man kan ha så kul med en wellpappkartong och flörtkulor:) Det är roligt när man kan skapa och använda sig av återanvändningsmaterial i verksamheten!
tisdag 7 januari 2014
Våra gäster
Hej! Nytt år. Nya tag:)
Vill visa er våra gäster som har flyttat in till oss. Förra läsåret hade vi tema vatten och då flyttade en guldfisk vid namn Blubb Blubb in till oss. Vi tyckte väldigt mycket om honom och han kom väldigt nära både barn och pedagoger. Blubb Blubb kunde tyvärr inte komma denna terminen för han har fått jobb på badhuset. Istället skickade han sina barn till oss.
I december flyttade de in och de heter Bubblis, Bubblan och Bubbly:) De har fått sin alldeles egna plats i vår ateljé med en akvariebakgrund för att känna sig som hemma. Barnen är väldigt omhändertagande och gör allt för att de ska trivas hos oss. Det är exempelvis viktigt att väcka de på morgonen:)
I deras "akvarium" finns snäckor, stenar av olika slag, guldplattor (mosaik) och näckrosor.
Denna lärmiljö utvecklar och tar tillvara på socialt samspel mellan barnen. Frågeställningar som dyker upp inbjuder till vidare samtal och reflektion. Vad äter de? Hur sover de? Vad ska finnas i deras akvarium? Även sinnena stimuleras självklart: ) Barnen kan stå där länge och utforska lärmiljön och materialet. Leka rollekar med fiskarna, plaska i vattnet, droppa stenar så det "pluppar" och räkna antalet guldfyrkanter är några exempel på vad barnen gör. Möjligheterna är oändliga:)
Vill också tillägga att det var spännande att följa upp och spinna vidare på vattentemat och Blubb Blubb på ett roligt sätt för barnen. Det blev något nytt men samtidigt relaterade det tillbaks till vattentemat och det som skedde då. Kul:)
Vill visa er våra gäster som har flyttat in till oss. Förra läsåret hade vi tema vatten och då flyttade en guldfisk vid namn Blubb Blubb in till oss. Vi tyckte väldigt mycket om honom och han kom väldigt nära både barn och pedagoger. Blubb Blubb kunde tyvärr inte komma denna terminen för han har fått jobb på badhuset. Istället skickade han sina barn till oss.
I december flyttade de in och de heter Bubblis, Bubblan och Bubbly:) De har fått sin alldeles egna plats i vår ateljé med en akvariebakgrund för att känna sig som hemma. Barnen är väldigt omhändertagande och gör allt för att de ska trivas hos oss. Det är exempelvis viktigt att väcka de på morgonen:)
I deras "akvarium" finns snäckor, stenar av olika slag, guldplattor (mosaik) och näckrosor.
Denna lärmiljö utvecklar och tar tillvara på socialt samspel mellan barnen. Frågeställningar som dyker upp inbjuder till vidare samtal och reflektion. Vad äter de? Hur sover de? Vad ska finnas i deras akvarium? Även sinnena stimuleras självklart: ) Barnen kan stå där länge och utforska lärmiljön och materialet. Leka rollekar med fiskarna, plaska i vattnet, droppa stenar så det "pluppar" och räkna antalet guldfyrkanter är några exempel på vad barnen gör. Möjligheterna är oändliga:)
Vill också tillägga att det var spännande att följa upp och spinna vidare på vattentemat och Blubb Blubb på ett roligt sätt för barnen. Det blev något nytt men samtidigt relaterade det tillbaks till vattentemat och det som skedde då. Kul:)