torsdag 25 april 2013

Konst som inspirationskälla

Min kära kollega provade en gång att låta barnen välja en av våra konstbilder som inspiration till sina målningar. Det var väldigt fascinerande och underbart att se resultatet!:) Man kan verkligen se likheterna och hur målningen inspirerat dem i deras kreativa skapande!
 
 


 

Vattendunkar

 
Att fylla vattendunkar med vatten är alltid spännande! Här har vi tre stycken; en tom, en halv och en full. Vi har färgat vattnet blått vilket passar bra under vårt vattentema:) Vi har även valt att ha matematiska ordbilder! Barnen bär runt på dem här hela dagarna! Vikt, mängd och andra matematiska områden stimuleras hos barnen. Ibland är det enkla det som är roligast!:)



måndag 22 april 2013

Tips på hemsida med gratis material för pedagoger

 I detta inlägg vill jag rekommendera en av mina favorit hemsidor när det gäller gratis material för pedagoger. Det är en brittisk sida vid namn Sparkelbox. Där finns det nästan oändligt med bra idéer och material som ständigt fylls på. Det är lätt att hitta på sidan och att söka inom olika områden och teman. Det mesta av materialet finns i pdf filer så det är bara att ladda ned till datorn.  Dessutom finns det en egen länk för material som är översatt till svenska. Superbra! Jag kommer framöver att delge fler av mina favorit hemsidor.

 I ateljén har vi ett runt bord i mitten av rummet. I en cirkel runt bordet har vi färgklickar på golvet med text. Dessa hittade jag på Sparklebox och dessutom var de redan översatta till svenska. Väldigt trevligt för ögat att vila på och de skapar nästan en 3D känsla! Underbart!

            


 


Mitt första memory

Vi har börjat introducera enklare spel för barnen.  Jag hittade dessa glasunderlägg med fina bilder i kraftigt material i en secondhandaffär. 1 kr styck kostade dem:) Ett riktigt fynd tyckte jag! Väldigt bra att spela memory med:) 

Ett exempel på att man med sitt kreativa sinne kan hitta användbara saker till sin verksamhet som egentligen var tänkt till något annat:)

tisdag 16 april 2013

Känsloapor

Att ha ett kontinuerligt arbete med värdegrund och empati är en självklarhet. Detta är något som synliggörs och bearbetas naturligt i vår vardagliga verksamhet. Det är viktigt att vi som pedagoger finns där för barnen.. ger stöd och vägledning. Vara närvarande och lyhörd. På vår avdelning har vi arbetat mycket med att barnen skall försöka förstå olika känslor och att försöka förklara hur dem känner till sina kamrater i exempelvis konfliktsituationer. Att sätta ord på sina känslor anser jag är en viktig del för att barnen ska kunnna utveckla sina empatiska förmåga.

 
Vi har känsloapor som sitter på ett centralt ställe inne på avdelning precis nedanför vår gruppbild. Här ser barnen olika känslotillstånd som de kan relatera till och de är bra för oss pedagoger i vägledningsprocesser. Jag anser att det är bra att försöka göra abstarkta saker så konkreta som möjligt för barnen.
 
 

måndag 15 april 2013

Bondgårdshörna

 
Välkomna till vår bondgårdshörna! En mycket uppskattad miljö hos barnen.
Här får barnen möjlighet att utforska, leka och lära om bondgårdens värld! Barnen visade tidigt ett intresse för djur och traktorer och vi har försökt göra denna lärmiljö så inspirerande och inbjudande som möjligt. Det är viktigt för oss att vår lärmiljö utgår ifrån barnens erfarenhetsvärld, intressen och motivation. Vi vill väcka nyfikenhet och lust hos barnen.  
 
Mattan ser nästan ut som ett foto som tagits ner mot en gräsmatta och jag fick den av min pappa som arbetar med motorsågar och gräsklippare. Tänk att man kan hitta användbara saker där man minst anar det:)




                                      
 
Vi har använt oss av tavellister och ordbilder för att barnen ska kunna sortera de olika djuren,
 Vår vision är att hitta en tyg som kan bli en skogsbakgrund som går hela vägen upp till tavellisten.

torsdag 11 april 2013

Färger och former

 



 
I denna aktivitet som sitter på ett av våra fönster inne på avdelning får barnen bland annat möjlighet att leka med former, färger och att kategorisera. Vi valde att ha de fyra vanligaste formerna och grundfärgerna. Vi har bilder med föremål i olika färger för att kunna kategorisera och hitta rätt bild till rätt färg. Vi har använt oss av kardborrde för att kunna fästa och flytta runt de olika bilderna. Eftersom vi alltid försöker utnyttja de ytorna vi har på bästa sätt är "vägg aktiviteter" perfekta:)

Hav i taket


När man skapar "rum i rummen" kan tyger vara till kreativ hjälp. Fick tag i ett duschtraperi som ser ut som vatten och sen fixade vi lite fiskar som vi sedan laminerade och sydde fast. Vi hängde upp det precis ovanför soffan vid fönstret. Detta skapade en perfekt delning av rummet:) Och..Väldigt uppskattat hos barnen:)

onsdag 10 april 2013

Akvarium


Vi har vattentema på vår förskola denna termin. Vatten är verkligen ett uppskattat område hos barnen! Väldigt spännade och roligt att utforska tillsammans. Det är något konkret och lätt för barnen att relatera till då vatten är en naturlig del i vår vardag. Vi har försökt skapa en stimulernade och inbjudande miljö på avdelningen som kan väcka nyfikenhet och ett intresse för vatten.

Här har vi hittat en bakgrund som ska sitta i ett akvarium. Ví har satt den på ett av våra fönster inne på avdelningen och även hittat vattendjur som kan simma och bo där. Barnen kan även göra egna fiskar! Visst blir det en häftig, nästan 3D känsla? :) Väldigt trevligt för ögat att vila på och ger miljön en mer inbjudande effekt:) Jag kan berätta mer om vårt vattentema,  våra verksamhetsmål och lägga upp mer foton av den vatteninspirerande miljön i ett annat inlägg.

onsdag 3 april 2013

Ateljéinspiration

Hemmagjort väggstaffli
 
Här kommer ett smart tips på hur man kan göra ett hemmagjort väggstaffli själv. Jag och mina kollegor funderade länge på om vi skulle köpa ett från Aba skol men fick sedan denna briljanta idé. Allt som behövs är tavellister från Ikea (Hur många beror på hur lång man vill att den ska vara...vi valde tre stycken). Sen även plexiglas och en liten bräda, trälängd för att göra en lutning. Supernöjda blev vi och det var även bra ur ett ekonomiskt perspektiv då det hade kostat mycket mer att köpa ett ur en katalog. Den är dessutom lätt att torka av. Men givetvis är det härligt med lite färg här och var också. Det ska ju se ut som en ateljé :) Med kreativitet och skapande i fokus:)

 
Konstinspiration

 
Vilka härliga sinnesintryck! Tänk vad några härliga målningar och kontverk kan göra:) Det är dessutom väldigt roligt att diskutera med barnen kring vad de föreställer, höra deras uppfattningar och tolkningar kring konstverken. Självklart  är barnens kreativa skapande  i centrum  också vilket syns på andra väggar på vår avdelningen.

tisdag 2 april 2013

Kreativ bygglek och rollek

 

I våran bygghörna får barnen möjlighet att skapa själva. Utmärkt för att stimulera kreativitet och fantasi! :)  Barnen får bygga både med hjälp av inköpt material som exempelvis olika klossar och staket men även använda återanvändningsmaterial som verkligen utmanar!  Detta skapar rika tillfällen för barnen att själva bygga upp sin lekmiljö på ett kreativt sätt. Just nu arbetar vi  med att skapa miljöer och hus till olika familjer som flyttat in till oss. Det är alltid roligt att bygga åt någon annan! Här har barnen med hjälp av brädor, mattprover, underlägg, gardinknoppar och övrigt material skapat ett fint hus till björnfamiljen.

 
"Mamma björn har lagat mat till hela familjen!
Lilla björn tittar på Bolibompa på Tvn.. han ska snart sova"
 
 
"Godnatt alla björnar"
 
En annan dag flyttade apfamiljen och elefantfamiljen in i huset också :)
 
Här kommer bilder på lite av det material som finns tillängligt för barnen just nu i bygghörna. Tanken är att lärmiljön och det befintliga materialet ska vara föränderligt för att skapa fortsatt utmaning och nyfikenhet hos barnen.
 
 

 
                                                            Vi har inspirationsbilder

 
 
Här är ett exempel på hur en kreativ bygglek kan se ut:)